Briefem z definicji nazywamy dokument, który zawiera zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia produktu. Bez względu na to, czy wykonujemy stronę www, sklep internetowy, identyfikację wizualną, czy inne elementy – brief jest podstawą zadowalającej współpracy.
Brief to bardzo ważny dokument, z którego korzysta się praktycznie na każdym etapie tworzenia stron www, sklepów internetowych, identyfikacji wizualnej oraz innych elementów.
Brief zawiera od kilku do kilkunastu pytań, w zależności jakiego produktu dotyczy. Warto zauważyć, że rola briefu w trakcie tworzenia jest bardzo duża, ponieważ pozwala na optymalne dopasowanie produktu do potrzeb oraz uwzględnienie uwag zamawiającego. Właśnie dlatego – im więcej odpowiedzi, tym bardziej indywidualny jest końcowy projekt.
Dokument ten zawiera podstawowe założenia oraz koncepcje, dzięki czemu wykonawca może w każdym momencie sprawdzić wszystkie informacje. Ułatwia i przyspiesza to cały proces realizacji – wszystkie zagadnienia dotyczące produktu dostępne są w jednym miejscu. Dzięki temu proces projektowania jest po prostu łatwiejszy i bardziej komfortowy – nie trzeba bowiem zadawać dodatkowych pytań lub przeszukiwać korespondencji w celu uzyskania odpowiedzi.
Każdy ma swój gust oraz rzeczy, które się mu z pewnych powodów podobają lub nie. W briefie jest właśnie miejsce na takie informacje. Domyślna kolorystyka produktu, zakładana funkcjonalność oraz wytyczne na temat tego, czego w projekcie trzeba unikać. Pozwala to na wykonanie takich elementów, które będą dopasowane do klienta oraz jego grupy docelowej, a nie do gustu wykonawcy.
Brief składa się z wielu pytań, które są ważne z punktu widzenia projektanta. Najważniejsze jest, aby odpowiedzi były udzielane szczegółowo, bez skrótów myślowych. Pozwoli to na uniknięcie problemów oraz niedopowiedzeń.
Istotnymi pytaniami są te, które dotyczą samego projektu graficznego produktu – strony internetowej, sklepu, czy elementów identyfikacji wizualnej. Bardzo ważne jest określenie kolorystyki, która Twoim zdaniem będzie najodpowiedniejsza. Projektant stworzy odpowiednią grafikę bez względu na kolor – jednak dla osobistego odczucia najlepiej, jeżeli końcowy produkt jest zgodny z Twoimi gustami wizualnymi.
Dobrym pomysłem jest wskazanie kilku projektów innych produktów, które się Tobie podobają – na przykład stron konkurencji. Dzięki temu projektant może szybko określić jaki styl oraz sposób wykonania będzie najodpowiedniejszy. Warto zwrócić uwagę, które elementy w cudzych projektach najbardziej się podobają – może to być np: unikalny sposób prezentacji logotypu na stronie lub ciekawy układ elementów.
Zawsze staramy się dopasować do Twoich oczekiwań i wziąć pod uwagę wszystkie wytyczne oraz informacje z briefu. Rozumiemy, że każdy ma inne potrzeby, inne wymogi oraz inne fundusze. Z tego względu możemy zaproponować różne rozwiązania i zabiegi, które pozwolą na wykonanie odpowiedniego produktu w zakładanej kwocie. Strony www, sklepy internetowe, identyfikacja wizualna oraz inne elementy związane z projektowaniem graficznym nie muszą być drogie, o czym wielu zapomina.
Podsumowując – brief to dokument, który ma pomóc zarówno klientowi, jak i wykonawcy w stworzeniu idealnego produktu. Nie jest to oczywiście konieczność, ale obu stronom powinno zależeć na przyjemnej współpracy oraz zadowalającym efekcie, a odpowiednio wypełniony brief jest tego podstawą.