Top

Błędy, których warto uniknąć na stronie www

Błędy, których warto uniknąć na stronie www

Dzisiaj o błędach, czyli niefortunne elementy na stronach www, które powodują utratę klientów. Aktualnie samo posiadanie własnej strony internetowej nie jest już gwarancją sukcesu, ponieważ praktycznie każda firma swój serwis posiada. Z tego względu jakość jest coraz ważniejsza – klienci nie chcą tracić czasu, czytać niepotrzebnych treści lub zapoznawać się z ofertą, która nie jest skierowana do nich.

W związku z tym nowoczesne strony internetowe muszą odpowiadać szczególnym wymaganiom – być szybkie, proste, czytelne. Warto zapoznać się z naszą listą i sprawdzić, jakie elementy mogą odstraszać Twoich klientów.

1. Zbędne dodatki oraz animacje

Animacje Flash były bardzo popularne na stronach kilka lat temu. Niestety często nadal można zobaczyć je na wielu serwisach. Bądźmy szczerzy – ten element bardzo irytuje użytkowników. Nie dość, że często nie przedstawia on żadnej wartości to wydłuża ładowanie się strony.

Podobnie sprawa wygląda z odtwarzaczami muzyki w tle. Gusta muzyczne są różne, więc większość klientów będzie po prostu zdenerwowana takim wymuszonym akcentem na stronie.

Te elementy mogą zostać zastosowane tylko wtedy, jeżeli jest to uzasadnione oraz przedstawiają określoną wartość dla klientów. To bardzo trudne, więc lepiej z tego zrezygnować.

2. Nieprofesjonalny adres strony

Strona www powinna pokazywać klientom, że firma jest profesjonalna, poważna oraz można jej zaufać. Nic bardziej nie psuje wizerunku niż dziwny i nieprofesjonalny adres strony. Własna domena nie jest dużym kosztem, a spersonalizowany adres jest niewątpliwym atutem. Z tego względu nie warto umieszczać strony firmowej na darmowych serwerach z nieprofesjonalnymi nazwami.

Podobnie sprawa wygląda z danymi na stronie, a w szczególności podanym adresem mailowym. Jeżeli nie chcemy zmieniać maila na bardziej profesjonalny to najlepiej zastosować formularz kontaktowy i nie podawać swojego adresu wcale. Nic nie wygląda mniej profesjonalnie niż adres w stylu misiek88@wp.pl ;)

3. Reklamy, reklamy

irytujące reklamy na stronie www

Reklamy to uciążliwy problem na wielu stronach. Użytkownicy mogą je znaleźć praktycznie wszędzie – na blogach, serwisach i portalach. Jednak w jednym miejscu nie powinno ich być – na stronach firmowych.

Najgorsze są tzw. pop-up, czyli wyskakujące reklamy, które trzeba ręcznie zamknąć. Jest to irytujące i od razu odstrasza klienta, który nie po to chce zapoznać się z ofertą firmy, aby być męczonym nieprzyjemnymi elementami.

O ile reklama firmy na własnej stronie może być pewnym zabiegiem reklamowym, to obce reklamy nigdy nie powinny się na własnym serwisie pojawić. Z tego względu nie warto korzystać z darmowych serwerów, gdzie takie reklamy pojawiają się automatycznie.

4. Nieodpowiedni dobór kolorów

Są pewne zestawienia kolorów, które nie tylko źle wyglądają, ale są również szkodliwe i nieprzyjemne. Niebieski tekst na czerwonym tle może wydawać się ciekawym zabiegiem, ale w ostateczności spowoduje tylko ból głowy u osoby, która odwiedzi taką stronę.

Kwestia doboru kolorów jest bardzo ważna, ponieważ dopełnia cały wygląd i jest jednym z elementów, które decydują jak czuje się klient podczas czytania treści. Niestety zbytnia oryginalność i kreatywność w tym aspekcie może spowodować, że strona będzie odstraszać.
Częstym problemem są również zwariowane, kolorowe czcionki. Czasami jest to nawet słynny Comic Sans, który już przejadł się większości użytkowników internetu. Na stronie firmowej warto postawić na bezpieczne, standardowe czcionki, które sprawiają, że czytanie treści jest komfortowe i nie sprawia problemów.

5. Problematyczna nawigacja

W obecnych czasach liczy się, aby wszystko było dostępne szybko. Nikt nie chce tracić czasu i zastanawiać się jak znaleźć konkretną informację na stronie internetowej. Klienci często mają jednocześnie otwartych kilka, a nawet kilkanaście stron. Jeżeli na Twojej nie mogą znaleźć ważnej informacji (oferty, cen, typów usług, danych kontaktowych) to szybko opuszczą serwis.

Nawigacja strony jest bardzo ważnym elementem – wszystko powinno być jasne i proste, a wszelkie informacje na wyciągnięcie ”myszki”.

6. Wolne ładowanie się strony

Analogicznie do poprzedniego punktu – nikt nie chce tracić czasu. Jeżeli strona bardzo długo się ładuje to niewielu klientów będzie miało cierpliwość, aby zapoznać się z jej treścią.

Analizę szybkości strony można wykonać tutaj:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Wystarczy wpisać adres swojej strony w odpowiednim polu, a po kilku chwilach serwis przedstawi najważniejsze informacje na temat jej szybkości.

Wpływ na ładowanie strony ma wiele elementów – szczególnie zdjęcia i obrazki. Im więcej takich elementów tym wolniej ładuje się strona. Dlatego zaleca się stosowanie kompresji, czyli zmniejszanie ”wagi” elementów bez utraty jakości.

7. Złe zdjęcia lub ich brak

Strona to nie tylko tekst, ale przede wszystkim zdjęcia. Zawsze warto dodać dobrą grafikę, które pozwoli chociaż na chwilę odwrócić wzrok od dłuższego tekstu. Odpowiednie zdjęcia wprowadzają również pewne ożywienie na stronie, więc nie warto z nich rezygnować.

Jednak warunkiem jest, aby zdjęcia oraz grafiki były dobrane do profilu strony oraz przede wszystkim – dobrej jakości.

Zarówno strony, gdzie można znaleźć wyłącznie tekst (najczęściej długi, pisany drobną czcionką, bez akapitów), jak i strony z amatorskimi zdjęciami są po prostu złe. Klienci się denerwują i bardzo szybko z takiej strony uciekają.

Dobre zdjęcia i odpowiednio sformatowany tekst to klucz do sukcesu.

8. Nieaktualne informacje na stronie

To bardzo częsty przypadek – strona nie jest na bieżąco aktualizowana i służy głównie jako reklama oferty. Łatwo wtedy zapomnieć o zmianie w serwisie danych w przypadku zmiany adresu lub telefonu.

Klienci odwiedzają stronę, są zainteresowani, ale nikt nie odbiera telefonu. Co gorsze – jadąc na wskazane na stronie miejsce znajdują całkowicie inną firmę. W takim przypadku tracą zaufanie do marki i mogą czuć się oszukani.

Nie ma nic gorszego niż nieaktualne dane na stronie firmowej. Zawsze warto oddelegować jedną osobę, aby pilnowała, żeby dane na stronie zawsze zgadzały się ze stanem faktycznym.

9. Brak wersji responsywnej

Nie oszukujmy się – wkroczyliśmy w erę mobilności. Prawie każdy użytkownik ma również tablet oraz smartfon, z których regularnie korzysta. Telefony już dawno przestały służyć wyłącznie do dzwonienia, a stały się potężnymi narzędziami. Coraz częściej wykonujemy przy pomocy urządzeń mobilnych przelewy, przeglądamy internet oraz robimy zakupy.

Nawet Google zwróciło na to uwagę i zgodnie z najnowszymi zmianami będzie przychylniej patrzeć na strony responsywne, a to spowoduje lepsze pozycjonowanie takich serwisów.

Warto się otworzyć na potężną grupę klientów, którą są użytkownicy urządzeń mobilnych i przystosować swoją stronę do nowych standardów. Strony wykonane w technologii RWD (Responsive Web Design), czyli responsywne to już praktycznie obowiązek. W Paka Design wszystkie realizowane przez nas strony w standardzie posiadają wersję responsywną – wszyscy powinniśmy być na czasie ;)

Na koniec

Jak wynika z powyższej listy – samo posiadanie strony nie wystarczy. O swoją stronę trzeba również dbać. Nawet najdroższa i najbardziej dopieszczona strona, którą wykonała ogromna agencja może odstraszać klientów jeżeli popełnimy wymienione błędy.

Wystarczy na gotową stronę wrzucić dużo zdjęć słabej jakości oraz dodatkowe elementy i reklamy, aby całość stała się nieczytelna, powolna oraz nieprzyjemna dla użytkownika.