Dzisiaj o bardzo ważnej sprawie, która często jest bagatelizowana przez wiele osób. Chodzi właśnie o backup danych ze swojego serwera oraz ogólne zadbanie o bezpieczeństwo swoich plików.
Ostatnio wydarzyła się duża, ale przykra sprawa – grupa Adweb spotkała się z ogromną awarią, która przyczyniła się do utraty danych przez tysiące klientów tej firmy. Sprawa w większości zainteresowała osoby z branży oraz oczywiście poszkodowanych, jednak z całej sytuacji wszyscy powinniśmy nauczyć się czegoś ważnego. Nasze dane na serwerze nie zawsze są całkowicie bezpieczne.
Decydujemy się na konkretnego usługodawcę, zakupujemy hosting, domeny, zakładamy konto pocztowe. Na serwerze przetrzymujemy pliki naszych stron www, sklepów internetowych, a nawet inne pliki. Wszystko działa jak powinno i jesteśmy zadowoleni.
Niestety w losowych przypadkach możemy spotkać się z Awarią – taką jaka spotkała klientów grupy Adweb. Jeżeli usługodawca nie zabezpieczył się odpowiednio to możemy wszystko stracić. Nasze sklepy, strony, historię zamówień, a nawet wszystkie maile oraz kontakty do klientów.
Oczywiście możemy pozwać firmę do sądu, żądać zadośćuczynienia oraz mieć ogromny żal, ale czy to rozwiąże sprawę? Czynności sądowe mogą trwać w nieskończoność, a my ciągle nie mamy dostępny do ważnych danych dla naszej firmy. Zadośćuczynienie nie zawsze pokryje wszelkie straty – o ile oczywiście jakichkolwiek pieniędzy się doczekamy.
Jakie jest rozwiązanie takiego problemu? Bardzo proste, a jest nim regularny backup danych z serwerze, czyli wykonywanie kopii zapasowych plików.
Niestety wiele osób ignoruje takie zalecenia, chociaż dobrze rozumie konieczność wykonywania kopii zapasowych. Jest to dość powszechne – dopóki wszystko jest w porządku, a nasze dane są bezpieczne to naturalnie nie ma problemu. Niestety w przypadku jakiejkolwiek awarii i utraty plików możemy mieć pretensje wyłącznie do siebie.
Backup danych możemy zrealizować poprzez ręczne wykonanie kopii plików z serwera (po prostu kopiujemy je na dysk komputera, dysk zewnętrzny lub w chmurę – gdziekolwiek czujemy się bezpiecznie, a najlepiej w kilka miejsc dla pewności). Alternatywą jest zainstalowanie na stronie (np: jeżeli korzystamy z WordPress) odpowiedniej wtyczki, która umożliwia wykonanie regularnych kopii zapasowych lub pozwala na szybki backup danych bez konieczności wchodzenia na nasz serwer.
Oczywiście wiele osób może się lekko uśmiechnąć – regularne kopie, najlepiej w kilku miejscach? Brzmi jak przesada. Warto jednak zauważyć, że chmura to również zewnętrzne serwery, które mogą mieć awarie. Natomiast dyski, pendrive lub inne nośniki – mogą ulec uszkodzeniu. Wszystko zależy więc od nas.
Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo naszej skrzynki pocztowej to również trzeba się tu odpowiednio o wszystko zatroszczyć. Przede wszystkim odradzamy korzystanie z wbudowanych klientów pocztowych na serwera (np: roundcube lub squirellmail), ponieważ w przypadku awarii stracimy wszystko – pliki strony, sklepy, a nawet archiwalne maile i kontakty do klientów.
Zawsze lepiej korzystać z zewnętrznego oprogramowania na naszym komputerze, a wszystkie wiadomości ściągać (jeżeli z adresu korzysta więcej osób to możemy zostawić kopię wiadomości na serwerze).
Problemy grupy Adweb mogły zdarzyć się każdemu usługodawcy – nierzetelni pracownicy, chaos w dostępach, problemy z hasłami, uszkodzenia – serwery to nic wiecznego, a każda usterka może prowadzić do utraty danych przez klientów.
Nigdy nie warto nadmiernie ufać swojemu usługodawcy – wszyscy jesteśmy ludźmi i cóż – takie rzeczy po prostu się zdarzają. Z tego powodu zawsze warto samemu zatroszczyć się o bezpieczeństwo swoich danych.
Nie jest to nic trudnego – wystarczy kopia raz w miesiącu. Jeżeli korzystamy z WordPress i specjalnych wtyczek to całość może wykonywać się automatycznie – wystarczy ściągnąć pliki i przechować w odpowiednim miejscu.
Jeżeli nie do końca wiesz jak to zrobić lub nie jesteś pewny to zawsze możesz poprosić o pomoc wykonawcę swojej strony www lub sklepu. Zawsze warto również mieć kogoś od obsługi swoich stron – taka osoba powinna zadbać o bezpieczeństwo i wykonywać regularny backup danych.