Profesjonalna strona internetowa to nie tylko unikalny projekt graficzny oraz odpowiednie wdrożenie. Strony to przede wszystkim zbiór funkcjonalności, które pozwalają na ich odpowiednie działanie oraz wprowadzenie odpowiednich zabiegów ułatwiających odbiór strony przez użytkowników.
Wiele osób ma problemy z właściwym doborem tych elementów – najczęściej po prostu nie są świadomi różnych możliwości. Właśnie dlatego przygotowaliśmy spis 5 najpopularniejszych naszym zdaniem funkcji na stronach www.
Jest to jeden ze standardowych elementów wielu stron. Pasuje do praktycznie każdej branży oraz stylu i typu stron. Element, który potocznie nazywa się ”sliderem” umieszcza się pod nagłówkiem i pełni on rolę głównego obszaru strony głównej, której zadaniem jest przykucie uwagi użytkownika.
Slider to tak na prawdę obrazek lub zdjęcie, najczęściej charakteryzujący się przyciągającym efektem, chwytliwym tekstem oraz odnośnikiem do konkretnej podstrony. Kilka przygotowanych w ten sposób grafik umieszcza się w wyznaczonym obszarze – przełączają się one między sobą poprzez kliknięcie lub po ustalonym odstępie czasowym.
Całość tworzy bardzo ciekawy efekt – wprowadza pewien ruch na stronie i dynamikę informacji. Kluczem do sukcesu jest dobór odpowiednich zdjęć oraz chwytliwego tekstu. Element ten jest bardzo ważny z marketingowego punktu widzenia, ponieważ zachęca on użytkownika do skorzystania z oferty lub zapoznania się z pozostałą treścią strony.
Jest to na pewno ciekawszy wybór niż standardowy, statyczny banner – jednak i on znajduje zastosowanie we współczesnym projektowaniu.
Głównym celem formularzy jest ułatwienie użytkownikowi kontaktu, dzięki czemu nie musi on ręcznie wybierać adresu e-mail w swoim programie pocztowym. Z założenia, im szybsza droga do kontaktu tym lepiej, a nic nie przyspiesza całego procesu bardziej niż formularz.
Element ten pozwala na zdefiniowanie różnych pól: imię, nazwisko, telefon, adres e-mail – to tylko podstawowe funkcje. Można je poszerzyć o wybór składników oferty, załączenie dodatkowych plików lub podanie bardziej szczegółowych informacji.
Formularze mogą również zostać wykorzystane do stworzenia elementów zgłoszeniowych, reklamacyjnych, zamówieniowych i innych. Możliwości są bardzo duże, więc element ten przyda się na każdej stronie internetowej lub sklepie www.
Firmy, które oferują znaczną ilość produktów powinny wyposażyć swoją stronę w funkcjonalność katalogu. Od sklepu internetowego różni go fakt, że nie ma tu możliwości koszyka oraz płatności.
Głównym zadaniem katalogu produktów jest umożliwienie klientom na szybkie i intuicyjne zapoznanie się z Twoimi wyrobami. Użytkownicy mogą przeszukiwać produkty z katalogu, a następnie sprawdzić szczegółowe opisy, dzięki czemu pozyskują wszystkie niezbędne informacje do podjęcia decyzji o zakupie.
Katalog produktów można wykonać na wiele sposób, a ostateczne rozwiązanie powinno zależeć od konkretnych preferencji, wymagań oraz docelowej ilości produktów.
Warto zauważyć, że katalog taki można w przyszłości przekształcić w sklep internetowy. Jednak często lepszą opcją jest pozostawienie strony www jako elementu informacyjnego, a e-sklep wykonać indywidualnie, na osobnym silniku. Nie jest to oczywiście jedyna opcja, ponieważ jak zwykle – wszystko zależy od Twoich wymagań i oczekiwań.
Mapki to nowoczesny sposób na przedstawienie klientowi lokalizacji swojej firmy. Zamiast standardowego tekstu adresowego lepiej jest wskazać dokładne miejsce na interaktywnej mapie. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest funkcjonalność google – ma sporą grupę zadowolonych użytkowników, a same mapy wykonane są w estetyczny sposób.
Funkcjonalność map pozwala na szereg różnych zastosowań – również dla firm z wieloma lokalizacjami.
Szczególnie ważna funkcja w czasach, kiedy reklama w mediach społecznościowych zdaje się być niezbędnym elementem marketingowym. Integracja strony lub sklepu pozwala na szybką komunikację z facebookiem, twitterem, google plus oraz innymi tego typu serwisami.
Użytkownicy mogą za pośrednictwem strony ”polubić” ją, udostępnić swoim znajomym i wiele więcej. Dodatkowo zaawansowana funkcjonalność (w zależności od zastosowanego rozwiązania) pozwala na automatyczną publikację informacji ze strony do serwisu zewnętrznego – pozwala to na oszczędność czasu, szczególnie w przypadku blogów, gdzie aktualizacje treści pojawiają się regularnie.
Możliwości są praktycznie nieograniczone, jednak często warto skorzystać z już gotowych rozwiązań. Zanim pomyślimy o funkcjach tworzonych indywidualnie, warto przejrzeć gotowe elementy. Nie bez powodu są one tak popularne – po prostu działają i spełniają swoją rolę. W razie problemów z wyborem wystarczy poinformować wykonawcę strony lub sklepu o interesujących nas funkcjonalnościach – powinien on dobrać odpowiednie rozwiązania.
Nie warto również przesadzać – wprowadzanie na stronach www zbyt wielu funkcji wprowadzi na nią chaos, a całość przestanie być tak intuicyjna. W modzie zawsze jest lekki minimalizm, więc warto zastosować wyłącznie te rozwiązania, które będą pasowały do branży oraz koncepcji strony.