Top

Lojalny klient sklepu – jak go zyskać?

lojalny klient sklepu

Lojalny klient sklepu internetowego to po prostu klient idealny. Kupuje nie tylko dla samego produktu, ale przede wszystkim w związku z poczuciem pewnej przynależności do naszego serwisu. Warto wiedzieć, że obecnie właśnie o to chodzi w sprzedaży – nie tylko o sprzedawane przedmioty, ale cały proces obsługi przed i posprzedażowej.

Chodzi o to, aby klient związał się z naszym sklepem i marką. Wybierał nas nie ze względu na ceny, a po prostu dlatego, że nas lubi. Z takim klientem nie ma konieczności stosowania ciągłych promocji, clickbaitów i innych zabiegów marketingowych. To po prostu klient lojalny, ale jak takiego zyskać?

Poznaj swój target

Każdy sklep ma swój target, czyli grupę docelową odbiorców. Nie chodzi o pobieżne określenie klienta – jego wiek lub miejsce zamieszkania, ale o dokładne i szczegółowe poznanie użytkowników, do których chcemy dotrzeć.

Czym się interesują? Jak spędzają wolny czas? Jaki jest ich poziom aktywności w internecie? Czy biorą udział w dyskusjach? Czy komentują wpisy blogowe? Czy udostępniają ciekawe treści dalej na facebook lub innych mediach społecznościowych? Wszystkie te informacje pozwolą dopasować swoją ofertę i poziom komunikacji.

Inaczej na pewno powinniśmy się kontaktować z młodszymi klientami, którzy o zakupie decydują pod wpływem poczucia przynależności do jakiejś subkultury, a inaczej z osobami poważniejszymi i starszymi, które cenią dobre wychowanie. Właśnie od takich detali będzie zależeć, czy dany klient stanie się lojalny naszemu sklepowi.

Wielu użytkowników początkowo kupuje ze względu na potrzebę. Ktoś poszukuje ciekawej bluzy z kreatywnym nadrukiem – konkurencja w tej branży jest ogromna. Co więc decyduje o samym zakupie?

lojalny klient sklepu target

Design sklepu internetowego

Pierwszą rzeczą, która jest chyba najważniejsza to wygląd naszego sklepu. Jeżeli użytkownik nie potrafi poruszać się po naszym serwisie, nie może znaleźć ceny lub interesującego go produktu to transakcja zakończy się niepowodzeniem.

W związku z tym kluczowym aspektem jest przygotowanie takiego sklepu, aby był prosty w obsłudze oraz intuicyjny. Nikt nie ma czasy, aby godzinami przeszukiwać naszą ofertę, więc powinna być spójna i łatwa w odbiorze. Często dobrym rozwiązaniem jest postawienie na minimalizm, który nie przytłoczy klienta nadmierną ilością grafik i kolorów, ale to oczywiście zależne jest właśnie od naszej grupy docelowej.

Innymi elementami będzie cechować się sklep oferujący ekskluzywne, drewniane meble, a innymi marka odzieży młodzieżowej. Dlatego tak ważne jest poznanie swoich przyszłych klientów, aby następnie móc dostosować do nich wszystkie elementy sklepu internetowego.

klient lojalny sklep

Zadowolenie klienta przede wszystkim

O tym, czy nasi klienci będą lojalni decyduje nasze nastawienie do komunikacji. Jeżeli pierwsza transakcja zakończy się zadowoleniem użytkownika to możemy liczyć, że chętnie do nas wróci. Natomiast niepotrzebne sprzeczki, problem z dokończeniem zakupu lub inne przykre sytuacje spowodują, że nie tylko stracimy klienta, ale również wystawi on nam złą opinię.

Przede wszystkim liczy się sposób kontaktu i jasna komunikacja. Po zakupie klient powinien otrzymać potwierdzenie realizacji, ponieważ dzięki temu ma pewność, że transakcja zostanie dokończona, a przedmiot wysłany. Również podstawą jest w obecnych czasach przesłanie numeru nadania paczki, aby klient mógł ją śledzić w systemach pocztowych lub kurierskich. Pozwoli to na komfort od samego zakupu aż po otrzymanie przedmiotu.

Ważne jest również odpowiadanie na ewentualne pytania przed sprzedażą. Klient nie powinien długo czekać na kontakt z naszej strony, a odpowiedzi powinny być pełne i szczegółowe. Nikt nie lubi jak druga strona odwołuje się tylko do części wypowiedzi, a kilka pytań pozostawia bez żadnego komentarza. Niepotrzebnie wydłuża to cały proces, ale również marnuje czas obu stronom.

Na sam koniec pozostaje nam dobra obsługa posprzedażowa. Warto przypomnieć się po jakimś czasie i nawiązać ponowny kontakt z klientem. Możemy zapytać o jego opinię na temat przedmiotu lub wysłać drobny upominek (np: bon rabatowy na kolejne zakupy). Każdy taki kontakt jest ważny, ponieważ w pewien sposób pozwala nawiązać więź klienta ze sklepem. Na pewno jednak zadowolony klient wróci i dokona kolejnego zakupu.

Lojalny klient sklepu – podsumowanie

Jak widać w teorii wcale nie jest tak trudno zyskać klienta lojalnego. Wystarczy dobry, czytelny design sklepu, poznanie swojej grupy docelowej odbiorców oraz postarać się, aby każdy klient zakończył swoje zakupy zadowolony.

Jednak w praktyce nie jest to wcale takie łatwe, jak może się wydawać. Przede wszystkim trendy sklepów internetowych ciągle się zmieniają, więc warto być na czasie. Może okazać się, że po jakimś czasie nasz sklep będzie wymagał dostosowania. Poznanie swojego targetu również wymaga od nas wielu analiz i poświęcenia dużej ilości czasu. W końcu potrzebujemy szczegółowych danych, a te można uzyskać głównie poprzez metody prób i błędów oraz różne sposoby promocji.

Najłatwiejsze jest uzyskanie zadowolenia klienta i tu wszystko zależy od nas i naszych pracowników. Tak naprawdę wystarczy traktować klienta tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani – szczerość opłaca, a przyjazna komunikacja czasami potrafi wiele zmienić.